Home Uncategorized 10 Tips om te kolven op je werk
Tips om te kolven op je werk

10 Tips om te kolven op je werk

bij Mildred

Kolven op je werk kan een hele opgave zijn. Kom je na je verlof weer op kantoor, ben je een groot deel van je werktijd bezig met kolven. Het is erg spannend: kolf ik wel genoeg, wat vinden collega’s ervan, hoe moet ik het volhouden? Daarom tien tips om kolven op je werk zo aangenaam mogelijk te maken.

1. Maak je niet druk

Dit is gelijk de moeilijkste: maak je niet druk. Kolven op kantoor is heel anders dan thuis kolven. Je ziet je baby niet, je voelt je waarschijnlijk in het begin niet op je gemak en je maakt je zorgen over van alles en nog wat. Normale zorgen zijn ‘kolf ik wel genoeg‘ en ‘ik moet eigenlijk eerst dit- of dat afmaken’. Of wat dacht je van schampere opmerkingen van collega’s ‘ga je nu alweer pauze houden?’.

Ga zitten, en maak ontspannen je prioriteit. Ontspannen is nodig voor je toeschietreflex en de melkstroom, dus het is belangrijk dat je je kan richten op het kolven. Dat is lastiger gezegd dan gedaan, want je zit in een omgeving waar je normaal gesproken zelden ontspant.

Zorg daarom voor een situatie die jou ontspant. Pak een kop thee, regel eventueel een laptop met Netflix of Ted Talks, leg een dik vest neer om aan te trekken voor de warmte en relààààx.

2. Geef het de tijd

Deze tip is tweeledig. Allereerst: het kan een weekje duren voor je lichaam aan een kolfritme is gewend en jij je goed kan ontspannen. Geef jezelf een week de tijd om in een ritme te komen en te ontspannen. Mocht het nodig zijn en je rust geven, kolf dan de week voor je gaat werken vast een kleine voorraad, zodat je zeker weet dat je niet perse genoeg hoeft te kolven.

Daarnaast: geef jezelf de tijd. Plan niet strak 10 minuten in om daarna weer aan de slag te gaan, maar geef je zelf 20 minuten. Je sluit je kolf aan, zet hem aan, en wacht op een toeschietreflex. Na ongeveer 8 minuten zal de melkstroom bijna ophouden. Kolf je door (eventueel even in een snellere stand), dan is de kans groot dat je rond 10 á 12 minuten nog een toeschietreflex krijgt.

Het is belangrijk niet na 8 minuten dan te stoppen. Je hebt waarschijnlijk nog niet je borst leeggekolft op dat moment. Stop je altijd voor je borst leeg is, dan zal je melkproductie langzaam terug gaan lopen. Je borsten geven namelijk het signaal af dat je minder melk moet aanmaken als de borst niet leeg wordt gekolfd.

3. Kijk naar filmpjes of foto’s van je baby

Heb je moeite met een toeschietreflex krijgen, probeer eens filmpjes van je kleintje te kijken. De voorkeur is waarschijnlijk om naar een lachende baby te kijken. Het kan juist helpen als je een filmpje hebt waarop je baby huilt: je lichaam krijgt dan vanzelf het signaal om melk toe te laten schieten.

4. Masseer je borsten

Door je borsten te masseren met je (warme) handen, kan je helpen de melkstroom op gang te houden. Probeer zachtjes naar de tepel toe te masseren. Het kan fijn zijn een kolfbustier te hebben, zodat je het flesje aan de andere borst niet vast hoeft te houden.

Je hoeft hiervoor overigens niet perse een kolfbustier te kopen: je bh omhoogtrekken over de kolfschilden heen is vaak al meer dan voldoende om de kolf op zijn plaats te houden na een seconde of 20 (daarvoor kan hij nog niet helemaal vacuum gezogen zijn).

5. Kolf met een passende en dubbelzijdig kolf

Als je kan kiezen bij de aankoop van je kolf, koop dan een dubbelzijdige kolf. Het verdubbelt je opbrengst in dezelfde tijd kolven.

Zorg ook voor een passende kolf. Kolven hoort geen pijn te doen. Vraag een lactatiekundige om hulp als je twijfelt of het goed past.

6. Leer kolven met de hand

Het kan helpen om soms te kolven met de hand. Er zijn genoeg vrouwen die merken dat de hoeveelheid gekolfde melk hierdoor een stuk hoger is. Dit komt waarschijnlijk ook omdat je bewuster aan het kolven bent en je gelijk je borst masseert.

Gaat kolven met de kolf gewoon goed? Dan kan het alsnog handig zijn om te leren kolven met de hand. Mocht je dan wel eens een onderdeel van je kolf vergeten, dan hoef je niet gelijk terug naar huis. De opbrengst zal misschien iets minder zijn van die dag, maar je loopt in ieder geval geen risico op een borstontsteking.

7. Leg een setje reserve kleding klaar

Eindelijk gaat het kolven goed: je kan ontspannen, bent verdiept in een boek en geniet van het momentje rust… En opeens ben je een half uur verder en schrik je op doordat je broek nat wordt. Echt waar, het kan gebeuren dat je niet doorhebt dat je één of beide flesjes vol hebt gekolfd. Niks is vervelender dan met zeiknatte kleding weer op je plek te moeten gaan zitten. Leg dus ergens een setje kleding klaar voor als je een keer teveel kolft of je een flesje omstoot.

8. Kleed je geschikt

Zit je eindelijk weer op kantoor, normale mensen om je heen, kleding die niet binnen een uur onder wordt gespuugd… moet je praktische kolfkleding aan! Maar echt, een jurkje zonder rugsluiting is nog even een no-go: je wil niet met je hele jurkje opgetrokken tot je nek halfnaakt zitten kolven – geloof me, ik spreek uit ervaring.

Wat kan wel? Zorg voor een hemdje, daaroverheen een shirtje/blousje en een vestje. Trek je shirt omhoog, knoop je blousje open, trek je hemd naar beneden en kolven maar. Het is warmer en voelt minder bloot. En als je warmer bent, heb je ook makkelijker een toeschietreflex.

Toch netjes naar kantoor? Een jurkje met rits op de rug is makkelijk opengemaakt, een blouse knoop je snel open en een rok met shirt is ook eenvoudig kolfklaar.

9. Let op wat je eet en drinkt

Er zijn producten die je melkproductie verhogen en verlagen. Wat absoluut het allerbelangrijkste is, is voldoende drinken. Heb je moeite met kolven? Probeer voor elk kolfmoment een liter water te drinken. Koop een spa-fles en blijf die bijvullen, koop een waterkan waar een liter in past, zet een maatbeker neer: hou in de gaten hoeveel je drinkt.

Andere simpele tips zijn: beleg je boterhammen met pindakaas en eet ’s morgens een bord havermout – of bak havermoutkoekjes voor een tussendoortje op je werk.

10. En ontspan, het wordt vanzelf beter!

Had ik al gezegd dat je moet ontspannen? Echt, dat is belangrijk. De eerste week kan lastig zijn, maar daarna gaat het vanzelf beter. Je raakt vertrouwd met je omgeving, je begint erop te vertrouwen dat je collega’s niet binnenlopen en je went aan het kolven. 

De eerste week zat ik zo gespannen als een snaar alleen maar te stressen: ‘Dit is niet genoeg! Dit is niet genoeg!’ Maar na een weekje begon het genoeg te zijn en kolfde ik ruim voldoende om mijn baby de volgende dag te voeden. Ik wist dat ik niet gestoord zou worden en met een serie op Netflix of een boek erbij werd kolven echt mijn momentje.

Even later begon ik me ook comfortabeler te voelen bij het kolven. Steeds vaker kolfde ik op mijn eigen plek met de deur dicht – maar niet op slot. Als er dan echt wat is, dan loopt een collega even binnen met een vraag. Doordat ik een dik vest dichtdoe over de kolf heen, is het enige irritante het geluid van de kolf dat maar doorgaat.

Het komt vanzelf goed.

Wil je weten hoeveel je moet kolven? Lees dan verder ‘Hoeveel afgekolfde melk heeft mijn baby nodig?

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter