Home Moeder zijn 6 Tips om te ontspannen tijdens de bevalling
6 Tips om te ontspannen tijdens de bevalling

6 Tips om te ontspannen tijdens de bevalling

bij Mildred

Angst voor de bevalling of de pijn die daarbij ervaren wordt, zorgt ervoor dat een bevalling vertraagd kan worden of zelfs helemaal stopt. Hoe kan je je zo voorbereiden dat je de angst de baas blijft en ontspannen door de bevalling heen komt?

Bij mijn eerste bevalling had ik alles uitgezocht wat ik nodig dacht te hebben. Ik kon puffen (heer-lijk-hel-der-hein-eh-ken om m’n man te laten helpen), ik had muziek klaargezet en een bevallingsplan geschreven. Dat bestond onder andere uit ‘een taart bakken’ en ‘een serie kijken’. Maar toen ik eenmaal weeën had, was het enige dat ik nog voelde complete, blinde paniek. Niks van alle klasjes en boeken had me voorbereid op de angst die me overviel op dat moment.

Bij de tweede bevalling had ik me verdiept in angst voor en tijdens de bevalling. Toen de vliezen braken eindigde ik alsnog trillend op de wc met de gedachte ‘ojee, daar gaan we’. Er was echter wel één groot voordeel: ik belde mijn verloskundige, legde uit dat ik ondanks alle afspraken toch zenuwachtig werd en binnen tien minuten stond ze op de stoep uit mijn bevallings-anti-angst-plan te citeren. ‘Adem in. Adem uit. Je lichaam weet perfect wat het moet doen.’

En dat is ook zo: een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te baren. Natuurlijk is er een klein percentage bevallingen die niet goed verloopt, maar het overgrote deel van de vrouwen kan een voorspoedige bevalling hebben waarin de natuur volledig zelf de bevalling regelt.

Hoe kan je voorkomen dat de angst en controledwang het overneemt en je een moeizame bevalling hebt? Zes tips om de controle los te laten zonder angstig te worden.

1. Adem. Adem in, adem uit.

Het meest simpele advies is: adem in, adem uit. Concentreer je op een diepe ademhaling, alsof je buik een ballon is die je opblaast en weer leeg laat lopen. Probeer in tien tellen in te ademen en ook ongeveer tien tellen uit te ademen. Door diep adem te halen geef je je lichaam een seintje dat er geen paniek nodig is. Daarnaast zorgt een diepe ademhaling voor voldoende zuurstof en een goede doorbloeding. Dit is belangrijk voor een optimale werking van de spieren van je baarmoeder.

2. Gebruik je gedachten om je gevoel te sturen

Als je negatieve dingen denkt, volgt je gevoel. Als je in paniek begint te raken, zal je lichaam verkrampen, je ademhaling oppervlakkig worden en wordt er adrenaline aangemaakt. Het kan behulpzaam zijn om voor de bevalling al een aantal positieve gedachten op papier te zetten die je kan herhalen tijdens de bevalling. Hierdoor kan je je gedachten een positieve kant op leiden en heeft je lichaam de mogelijkheid de bevalling door te zetten.

Voorbeelden van deze positieve gedachten zijn:

  • ‘Mijn lichaam is gebouwd om deze baby te baren en weet wat het moet doen’
  • ‘Ik accepteer deze bevalling zoals hij loopt en hij zal goed zijn voor mij en mijn baby’
  • ‘Een bevalling is volkomen veilig en een prachtige ervaring’
  • ‘Mijn baby komt ter wereld als hij er klaar voor is’
  • ‘De samentrekkingen van de baarmoeder brengen mijn baby deze wereld in’

Het klinkt misschien zoetsappig, maar je concentreren op hoe je lichaam gemaakt is om kinderen te baren en het feit dat al miljarden vrouwen voor jou dit hebben gedaan in allerlei omstandigheden, kan de kracht en zekerheid geven om je kindje ter wereld te brengen.

3. Laat iemand je rug strelen

Een rugmassage of het laten strelen van je rug zorgt voor het vrijkomen van het stofje endorfine. Deze neurotransmitter (een boodschapper) komt vrij in je hersenen bij onder andere genot en pijn. Het stofje is een natuurlijke drug, die als chemische tegenhanger morfine heeft. Tijdens de bevalling maakt je lichaam deze stof aan en je kan het een handje helpen door je partner te vragen om je rug of armen zachtjes met de vingertoppen te strelen.

Mocht je niemand hebben die dit wilt doen: richting de laatste fase van de bevalling neemt dit stofje steeds meer toe en kan je een ware endorfine rush ervaren. Het voelt alsof je high bent en werkt enorm ontspannend. Door diep adem te halen en te focussen op ontspanning tussen de weeën door, kan je optimaal profiteren van deze drug.

4. Blijf in het nu

Eén van de grootste boosdoeners om de focus kwijt te raken tijdens de bevalling, is bang zijn voor de volgende wee. Na een flinke wee is het niet gek dat je bang kan worden voor de volgende wee. Het grootste probleem hiervan is echter dat je het hormoon oxytocine en de endorfine niet goed de kans geeft om je lichaam voor te bereiden op de volgende wee.

Stel: een wee komt elke vijf minuten en houdt één minuut aan. Dat betekent dat je vier minuten hiertussen geen weeën hebt en je compleet kan ontspannen. Op één uur bevallen is dat 12 minuten dat je weeën ervaart. De top van een wee duurt ongeveer één ademhaling: 3 tot 5 seconden. Dat is bij elkaar 1 minuut op een uur tijd.
In de tijd tussen twee weeën komt er een grote stoot endorfine vrij, die ervoor zorgt dat je een gevoel van groot geluk ervaart.

Ontspannen tussen de weeën in

Ontspannen tussen de weeën

Als je echter na een wee gelijk in paniek raakt en alleen maar kan denken ‘deze wee was zo erg, hoe kan ik de volgende wee nou aan, ik houd het niet vol’, krijg je niet de mogelijkheid op adem te komen. Dat is zonde, want endorfine stilt de pijn en geeft een gevoel van genot. Door je zorgen te maken over wat er komt, mis je de rust die je tussendoor kan hebben.

Als je één minuut lang meegaat in de wee, en de overige vier minuten diep ademhaalt, je concentreert op positieve gedachten en rustig blijft, zal je één van de meest bijzondere ervaringen meemaken die je altijd zal onthouden: volkomen rust en pijnvrije momenten tijdens de bevalling.

5. Muziek tijdens je bevalling

Muziek tijdens de bevalling kan je, net als op andere momenten, helpen om te ontspannen. Het kan echter ook zijn dat je tijdens de bevalling helemaal niks om je heen wilt en niks wilt horen. Toch kan het fijn zijn om van te voren alvast een playlist samen te stellen. Als je dan muziek wilt aanzetten, heb je alvast een mooie lijst met nummers waarbij je kan ontspannen.

6. Dim alle lichten

Niks kan meer afleiden en je uit je bevalling halen dan felle lichten. Ook voor je baby is het niet fijn om na maanden in z’n donkere huisje ineens in het volle licht haar ogen dicht te moeten knijpen.
Door de lichten te dimmen kan je je concentreren op de bevalling en help je je baby om een rustiger overgang te hebben van de baarmoeder naar de echte wereld.

 

Natuurlijk is en blijft bevallen spannend. Je kunt van te voren bespreken met je bevallingspartner en verloskundige op welke manier je wilt ontspannen. Mocht je tijdens de bevalling overweldigd worden door angst, dan kunnen zij je helpen weer te ontspannen.

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter